Eindhoven Airport gaat CO2-uitstoot verder terugdringen: dit staat op de planning
De luchtvaart moet zo snel mogelijk verduurzamen. Eindhoven Airport zet hiervoor de nodige stappen. Welke slagen maakt de luchthaven en welke uitdagingen komen hierbij kijken?
In het ‘Akkoord Duurzame Luchtvaart’ van de overheid en de luchtvaartsector staat onder andere dat de CO2-uitstoot door luchthavenactiviteiten uiterlijk in 2030 naar nul moet. Het gaat dan bijvoorbeeld om het pushen van vliegtuigen, de bagageafhandeling en de stroomvoorziening voor vliegtuigen.
Eindhoven Airport wil daarnaast dat de uitstoot van vliegverkeer, dat vanaf de Eindhovense luchthaven vertrekt, in 2030 met 30 procent is gedaald ten opzichte van 2019. Dat is een van de doelen die de luchthaven vorig jaar heeft aangekondigd.
Vlootvernieuwing
Steeds meer luchtvaartmaatschappijen zetten de nieuwste generatie vliegtuigen in. Deze zijn schoner en stiller dan de eerdere generaties, omdat ze zijn uitgerust met geavanceerde motoren die onder meer minder brandstof verbruiken. In 2023 was bijna een op de vijf toestellen op Eindhoven Airport al van de nieuwste generatie.
De luchthaven stimuleert de inzet van deze vliegtuigen door een lager havengeldtarief in rekening te brengen aan luchtvaartmaatschappijen die deze vliegtuigen inzetten op Eindhoven. Maar de airport gaat verder. Vanaf uiterlijk 2030 is alleen de nieuwste generatie vliegtuigen er nog welkom.
Duurzame brandstof Naast vlootvernieuwing gaat bijmenging van kerosine met duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel (SAF)) een bijdrage leveren aan het reduceren van CO2-uitstoot door het vliegverkeer. Hoe meer bijmenging met SAF, hoe minder CO2 er wordt uitgestoten.
Vanaf 2025 geldt in Europa een bijmengverplichting van twee procent (vanaf 2030 is dit zes procent). Om de doelen uit het ‘Akkoord Duurzame Luchtvaart’ te behalen, moet in 2030 veertien procent van alle in Nederland getankte vliegtuigbrandstof duurzaam zijn. In 2050 geldt dat voor alle brandstof. Om het doel van minder CO2-uitstoot in 2030 te bereiken, bereidt Eindhoven Airport een hogere dan de nu (wettelijk) voorziene bijmengverplichting met SAF voor. Hier lees je meer over de hogere bijmengverplichting met SAF op Eindhoven Airport.
Door de hoge kosten en de geringe beschikbaarheid gebruiken luchtvaartmaatschappijen nu nog beperkt duurzame brandstoffen. Daarom wil de Eindhovense luchthaven luchtvaartmaatschappijen financieel stimuleren om meer van hun op Eindhoven Airport gekochte kerosine bij te mengen met SAF. De luchthaven stelt jaarlijks een bedrag beschikbaar voor luchtvaartmaatschappijen als tegemoetkoming in de kosten als zij extra bijmengen. Voor 2024 is dit een half miljoen euro.
CO2 verminderen op platform
Om ook de uitstoot door de activiteiten op het platform van Eindhoven Airport maximaal te beperken, wordt al het diesel-aangedreven equipment voor 2030 vervangen door elektrisch materieel. Inmiddels is ruim de helft van het totaal aan voertuigen, generatoren en vliegtuigtrappen elektrisch.
Equipment dat nog niet elektrisch is, wordt dat zo snel mogelijk. Tot die tijd schakelt dit materieel (en materieel waarvoor nog geen elektrische varianten bestaan) over op de brandstof HVO100 in plaats van diesel. HVO100 is biodiesel gemaakt van hernieuwbare en duurzame grondstoffen en stoot minder CO2 uit dan normale diesel.
Uitdagingen bij verduurzaming
Eindhoven Airport staat achter de doelen om de luchtvaart verder te verduurzamen, maar loopt daarbij ook tegen uitdagingen aan. Een voorbeeld hiervan is het overbelaste stroomnet in Nederland. Dit maakt het steeds verder elektrificeren moeilijker. Vanwege de verduurzaming heeft de luchthaven net zoals veel andere bedrijven steeds meer (groene) stroom nodig.
Ook gaat de luchthaven volledig van het gas af. Eindhoven Airport wekt zelf groene energie op met bijna tweeduizend zonnepanelen. Maar de daarmee opgewekte energie is niet voldoende om te voorzien in de behoefte. De Eindhovense luchthaven werkt met alle betrokkenen en de netbeheerder toe naar een oplossing.